Elevbedrift ved Oasen skole Birkelid best i Agder 2020!

Elevbedriften KajTom deltok i Fylkesmesterskapet Elevbedrifter 2020, og imponerende nok gikk de helt til topps og fikk prisen for beste elevbedrift i Agder!

KajTom er en elevbedrift ved Oasen skole Birkelid, bestående av Kaja Robstad Grindland og Tomine Netland. Høsten 2019 startet de opp med det som nå har blitt til KajTom kort.  Forretningsideen deres er å produsere hilsningskort med oppmuntrende tekster. De har tatt bilder, produsert kortene, drevet markedsføring og salg. Kortene selges i pakker med fem kort, og jentene har allerede solgt noen hundre pakker.

Inntektene går ikke bare i egen lomme eller til bedriften. De ønsker at 20 % av salget skal gå til skolegang for fattige barn i Baguio på Filippinene. Sommeren 2018 var de selv der og fikk se det viktige arbeidet YWAM Baguio gjør for at de fattigste barna også skal få mulighet til skolegang.

Juryen fra Ungt Entreprenørskap i Agder begrunner prisen med blant annet:

• God planlegging, forberedelse og økonomi i prosjektet
  • God markedsføring, flinke til å få produktet ut til kundene
  • Produktene er merket med deres logo som er enkel, ren og tydelig.
  • Godt budskap, et produkt med mening som du kan bli glad av
  • Godt samarbeid i teamet/bedriften
  • Stor stå-på-vilje

Kaja og Tomine er begge elever på åttende trinn ved Oasen skole på Birkelid. De ble temmelig overrasket da det gikk opp for dem at de hadde vunnet hovedprisen og blitt Fylkesmestere i konkurransen. Opprinnelig skulle arrangementet vært holdt i lokalene til Q42, og elevene skulle ha vært til stede, men spenningen var ikke mindre da de fulgte det hele via nett i klasserommet ettersom det planlagte arrangementet ikke kunne gjennomføres med nåværende smitteverntiltak.

Elevbedrift er et program hvor elevene utvikler samarbeidsevner, kreativitet og initiativ gjennom etablering og drift av en Elevbedrift. Lærerne kobler arbeidet opp mot læringsmålene i ett eller flere fag i tillegg til tverrfaglige temaer. Kaja og Tomine jobber med sin elevbedrift i faget Arbeidslivsfag. Rådgiver Mikael Jortveit er lærer i faget.

Skolen gratulerer elever og lærer med prisen!

KajTom markedsfører produktet sitt både på Instagram og Facebook.

N24/7 har vært på skolen og laget reportasje om prisen.