Endelig ble det musikkspill på Oasen skole Mandal

Det er torsdag ettermiddag og på skolen dirrer luften av spenning. Endelig – på tredje forsøk – får vi vist frem skolens egenproduserte musikkspill Morgenstjernen.

Stykket er skrevet av skolens rektor, Tone Haugdal, og var planlagt vist før jul i 2020. Dessverre var ikke dette mulig å gjennomføre så vi gjorde et nytt forsøk i desember 2021. Replikker, danser og sanger var øvd inn, scenen sto klar, kostymene ordnet – så ble det avlyst en dag før vi skulle fått vist det frem.

Men som det så ofte sies – alle gode ting er tre. “Vi gir oss ikke”, startet Tone Haugdal med da hun ønsket en fullsatt sal velkommen til forestilling. Det er lenge siden vi har klart å samle så mange på et og samme sted.

Morgenstjernen tar oss med på en vandring fra krybben i Betlehem til den tomme graven i Jerusalem, det hele iscenesatt av elever fra 1. til 10.klasse.

Han levde  – ble hånet

Han leget –  ble såret

Han talte – ble forkastet

Han elsket – ble forrådt

Han tilga – ble foraktet

Han døde

Ordene runger i rommet mens elevene fra Sal og Scene, ledet og regissert av Inger Marie Lohne, dramatiserer ordene. Et sterkt budskap etterfulgt av kvinnenes gråt ved graven.

Da Thea Elisabeth kom på scenen og fremførte en nydelig versjon av Marias vise ble vi ført fra korset til stallen i Betlehem. Vi møter hyrdene på marken som fremførte sangen “Herren er min hyrde”, skrevet av Hanne-Mari Nordstrand til dette musikkspillet. Stemningen steg da elevene i 1. og 2. klasse kom stormende inn og fremførte sin engledans til Hosanna fra Kirk Franklin. Konsentrerte og fokuserte barn fulgte nøye med på Marianne Frigstad Bondevik som ledet an i dansen. Flere mobiltelefoner for opp i luften da stolte foreldre så sine håpefulle danse i fine hvite kjortler.

De tre vise menn fikk også komme til krybben med sine gaver, gull røkelse og myrra før 3. og 4. klasse la gaver ved krybben og korset. Gaver som viser våre følelser og tanker, gode og ikke fullt så gode. Alt vi er og bærer på kan vi få lov til å komme til Jesus med. En nydelig symbolikk som synliggjør hvor nær Gud er for oss også idag. Trommesoloen til David satte stemningen.

Guds sønn, Jesus, gitt til oss mennesker. Offeret Gud gav ved å ofre sin sønn på korset ble nydelig sunget av Lena, Esther og Rebekka, akkompagnert av Jan Erik Tallaksen på piano.

Your Son, your beautiful Son

He’s my Saviour, my redeemer

Your Son, your beautiful son

Gave his life to set me free

(Tekst fra sangen Beautiful Son av Mandisa)

Han har stått opp – Han er ikke lenger i graven – Jeg har møtt han. Jeg har snakket med han. Jesus lever. Min Jesus lever,” roper Maria Magdalena til kvinnene som nå er tilbake, sørgende foran korset. Det er fullbrakt og alt avsluttes med teksten og tonene til Kanye West’s sang “Halleluja”! Alle elevene samlet foran i dans til en siste finale! HAN LEVER!

Applausen runger. Stolte foreldre og letta elever og lærer smiler fra øre til øre. “Dette var kjempebra!” “Jeg kunne fint sett dette en gang til”. “Dette var sterkt! Jeg fikk tårer i øynene. Jeg er så stolt av barna mine og dere voksne. Dere gjør en fantastisk jobb.“ Dette er noen av kommentarene fra foreldre, besteforeldre, venner og kjente. Det varmer å få så gode tilbakemeldinger.

Vi er stolte over en fantastisk kreativ gjeng med ansatte og en herlig gjeng med elever som gir alt når det gjelder. Vi er stolte over å få være en skole som kan få formidle fritt det vi står for og tror på. Og vi er glade for alle foreldre som støtter opp og setter av en liten time i en travel hverdag for å se hva deres barn er med på. Vi gleder oss til fortsettelsen og til å invitere tilbake til mer.