Et eventyr av en skole

I år er det 20 siden Oasen skole Birkelid startet, den gang under navnet Oasen barneskole. I 2006 hadde skolen sin første avgangsklasse, og siden det har 495 elever gått ut fra 10. trinn ved Oasen skole Birkelid.

I tillegg til Oasen skole Birkelid, driver Oasen skole Holding grunnskoler i Mandal, Strømme, Vågsbygd, Vennesla og Skien. Disse skolene har i dag  650 elever og rundt 200 ansatte.

Dette er verdt å feire, så onsdag 4. mai ønsket rektor Mari Kolltveit og to tidligere elever velkommen til jubileumsfest i Hånes Frikirke, til et program med latter og alvor, sang, dans og hilsener. Skolens historikk ble presentert gjennom intervju, bildekavalkade og en rasende morsom “Oasen skole på 5 minutter” av rektor Mari og to ”raske menn”, Morten Øya og Åsmund Reksten Scheie.

Blant de  400-500 fremmøtte var det en god blanding av foresatte, ansatte, eiere, styre, grundere, kommunale gjester, tidligere elever og ansatte – og ikke minst, mange av dagens elever fra 1.-10. trinn.

Skolen ble startet gjennom politisk kamp og stor oppmerksomhet i media. Ikke mindre enn tre forskjellige statsråder og regjeringer var involvert i godkjenningen, og skolen ble endelig godkjent av Kirke-, utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet 7. desember 2001, og en måned etterpå var skolen i gang.

Skolens første rektor, Oddvin Larsen, ga forsamlingen et levende innblikk i kampen for etableringen av skolen og pionertiden. Han var på Stortinget sammen med en delegasjon foreldre og overleverte personlig søknad om godkjenning  til statsråd Trond Giske. En hel time diskuterte Stortinget “Oasen-saken”! Oddvin omtale skolen og utviklingen av den som et eventyr. – Jeg er glad for å se at skolen etter 20 år fremdeles tar vare på visjonen fra den første tiden, uttalte gründeren. – Og jeg kommer gjerne på ny jubileumsfest om 20 år!

Videohilsen fra Kristin Clemet.