Folkekunst på 7. trinn

Elevene på 7. trinn har den siste tiden jobbet med veving, strikking, brodering eller sløyd i kunst & håndverk. Resultatet er blitt flotte puter, genser, kaketiner, brikker og en skilpadde.

Først laget elevene rammebok hvor elevene valgte seg et bilde av en ting f eks hardangersøm, brodering eller rosemaling som de skulle bruke til forside i sin bok om folkekunst. Her måtte elevene både lese og skrive i faget. Deretter kunne de velge å fordype seg i en av følgende teknikker; vev, strikke, brodere eller å lage kaketine. Uavhengig av teknikk, så måtte de selv stå for designen. Eleven som gikk i gang og strikket genser, tegnet mønsteret selv sammen med en lærer. De som laget kaketine, måtte designe både mønsteret i overlappen, dekoren, låsene på sidene og håndtaket selv.

Resultatet er utelukkende imponerende. Gøy å se at elevens iherdige innsats resulterer i noen fantastiske produkter!