Julemusikal i Q42: Mannen i hvitt

– Hvorfor feirer vi jul? spurte regissøren fra scenen før forestillingen Mannen i Hvitt ble vist for elever, i alt 430, og ansatte fra de fire Oasen-skolene. Det var ikke vanskelig for oss å takke ja til tilbudet om å se forestillingen i Q42, mandag 16. desember.

Vi blir kjent med en liten familie på tre som gleder seg til jul. Det viser seg snart at moren er alvorlig syk og dette setter sitt preg på forberedelsene. Moren og datteren Ida, er på handletur for å kjøpe gaver, men moren klarer ikke helt å konsentrere seg om å være tilstede. Midt i den travle handlegaten dukker en mann med hvite klær opp. Han synger: “Hvor er mitt folk? Jeg skuer etter hjertet”. Kontrasten mellom den oppsøkende Jesus og de travle menneskene er stor. Midt i dette får moren en opplevelse av Jesu nærvær som gir henne trygghet midt i sykdommen og som gjør Ida nysgjerrig på det moren har fått. Også datteren får et møte med Jesus og responderer med å si “Gud jeg vet det er plass for meg hos deg. Jeg vet det”.

Moren blir verre og verre, og hennes død setter sitt preg på julen for familien som sitter igjen. Likevel kjenner familien på en fred for at mora nå har det godt i himmelen. Mannen i hvite klær møter også Ida, og forteller henne at han er sannheten om jula: “Jeg kom for deg Ida. Gaven er gitt til alle mennesker; evig liv. Det er noe mer enn livet her”.

Julemusikalen “Mannen i Hvitt” gir oss svar på hvorfor Jesus ble født og hvorfor vi feirer jul. Vi får innsyn i Guds evige hensikt for alle mennesker.

Det må nevnes at dette var første gangen alle elevene fikk være på et arrangement sammen. “Kanskje blir dette en førjulstradisjon?” avsluttet Øyvind Haugland, leder for alle Oasen-skolene, med å si da han ga de ansvarlige blomster og takk.

Foto: Filadelfia Kristiansand