Temakveld – hvorfor trenger vi kristne friskoler?

Søndag 27. januar var det mange som trosset snøkaoset for å delta på temakveld for kristen skole i Vågsbygd Bedehus. Det var Vågsbygd Misjonskirke som inviterte ved pastor Jens Kåre Lindal.

Øyvind Haugland og Lasse Rosten fra Oasen skole delte om hva en kristen skole kan bety for både foreldre og barn i en bydel. – Mange velger en kristen skole fordi det samsvarer bedre med eget verdigrunnlag. Andre velger en kristen skole fordi det kan representere en ny start for deres barn i trygge og tilpassede omgivelser, sa Lasse Rosten.

Øyvind Haugland snakket om den offentlige skolen i Norge som ble startet i 1738 av Den Norske Kirke for at alle barn i Norge ““kunde tilstrekkelig undervises om Troens Grund samt Salighedens Vey, Orden og Middeler … saa og i at læse, skrive og reigne”. Helt frem til 1969 var det nedfelt i loven at den offentlige skole i Norge hadde ansvaret for dåpsopplæringen av norske barn på vegne av Den Norske Kirke. Siden den gangen har de kristne verdiene gradvis forsvunnet mer og mer fra den offentlige skole. Her ønsker Oasen skole og være et tydelig alternativ for de som ønsker en skole som i større grad er forankret til de kristne verdiene.

Pastor Jens Kåre Lindal var tydelig på at han ville være pastor “for alle barn i Vågsbygd Misjonskirke uansett hvilken skole foreldrene velger”. Han var likevel tydelig på at Vågsbygd Misjonskirke ønsket og heie på denne skolen og ville være med å legge til rette for at dette skal lykkes i årene fremover.

Leif-Otto Natvig, rektor ved Oasen skole Vågsbygd, gledet seg stort til årene fremover og var takknemlig for godt samarbeid både med eksisterende skoler i Vågsbygd og alle kirker og menigheter som gjør en viktig jobb for barn og unge i Vågsbygd i dag.