Betraktninger fra en rektor rett før en juleferie

Det var ikke sånn vi skulle avslutte dagene på skolen vår før en etterlengtet juleferie. Elevene på 5.-10.trinn måtte ha digital hjemmeundervisning. Det var påvist smitte både her og der, og mens elevene kunne teste seg ut av karantene allerede dagen etter, var det 7-10 dager i karantene for dem over 18 år. Heldigvis har vi hatt noen elever her i dag. 1.-4.trinn har hatt grøt og saft. Mandel i grøten ble et høydepunkt da skolen fant ut at de som var her skulle få en super opplevelse. Alle sammen fikk mandel i grøten, og stolte kunne de legge ei diger sjokoladeplate ned i sekken sin som de kunne ta med hjem og muligens dele med søsken eller foreldre. Det blir spennende å se hvor mye de klarer å konsumere selv av den digre Stratosen!

Lukas 2 blir alltid nevnt i julebrev og i kirka rundt juletider. Jeg vil derimot ta med et vers fra 2. krønikebok 15, 5; “På den tiden var det ikke trygt, verken for den som dro ut eller for den som kom hjem. For det rådde stor uro blant folkene i alle land.”  Noen som kjenner seg igjen? Det er litt slik i dag, og årsaken er opplagt. Dette verset er tatt ut av sin sammenheng for å beskrive verden i dag. Om vi leser flere vers, ser vi at det handler om at menneskene hadde vendt seg bort fra Gud. Men i trengsel hadde de vendt om. De hadde søkt Ham, og Han lot seg finne. Kanskje fører slike kriser som vi i dag er midt i, at mennesker søker oppover? Kanskje de rekker å stille spørsmålet “Hva er meninga med livet?”. Muligens har folk vært for travle til det ellers. Nå som vi går inn mot roligere dager, kan det tenkes at noen som tidligere har gått i kirka av gammel vane, nå savner det. Kanskje ønsket om å ha noe “kristent” i jula vokser inni dem. Kanskje vi skal benytte muligheten til å fortelle noen om hva jula egentlig handler om?

“ For et barn er oss født,

en sønn er oss gitt.

Herreveldet er lagt på hans skulder.

Han har fått navnet

Underfull rådgiver, Veldig Gud,

Evig far, Fredsfyrste.”

Jesaja 9, vers 6

Vi, som kristen skole, tror på dette. Vi tror at vi har en frelser. Da trenger vi ikke å frykte noen ting, for Han er med når det stormer. Han hindrer ikke stormer i å komme, men Han er med oss gjennom stormen. Vi er ikke forskånet mot sykdom og urettferdighet, men Han er med oss gjennom sykdom og urettferdighet. I dét har vi vår frihet. Det er dette vi mest av alt vil formidle til våre elever.

Vi vil med dette ønske alle ei velsigna god jul, og velkommen tilbake til skolen mandag 3. januar.

-Geir, rektor