Oasen skole Mandals miniatyrhusprosjekt!

Siste uke før vinterferien ble en litt annerledes skoleuke for våre 10.klassinger. Fokus: Fagfornyelse, utdanningsvalg, matematikk i praksis, tegning og håndverk. Hver dag har en fagperson vært innom og fortalt om sitt yrke.

Dag 1, mandag, fikk klassen besøk av arkitekt Henriette Høksaas Due som fortalte om veien til å bli arkitekt og om yrket sitt. Hun fikk også gitt litt praktiske og gode tips i forhold til tegning av huset før elevene selv satte i gang med å tegne drømmehuset i målestokk 1:20. Mål for dag 1 – Grunnmur skulle bygges – og målet ble nådd.

Dag 2, tirsdag, fikk klassen besøk av snekker Torstein Kaddan som fortalte om sitt yrke og veien dit. Foredrag om hvordan et hus bygges fra tømmer til ferdig, varm stue ble gitt til en lydhør klasse. Dagens mål var bjelkelag og vegger og innsatsen var suveren. Det hele ble toppet med vafler fra miljøarbeider Ingfrid Klevelands vaffelpresse.

Dag 3, onsdag, sto i økonomiens navn. Rådgiver i Sparebank Sør, Tore Glesne, fortalte om dagens tema som var lån, forsikring, sparing og økonomi generelt. Her er det tverrfaglighet på alle plan. Dagens mål var vegger med kledning og start på takkonstruksjon.

Dag 4, torsdag. Tema: Elektrisitet og elektrikeryrket. Elektriker Tor Magnus Tveiten, alltid smilende og positiv ansatt i Caverion, fortalte om yrkets gleder og utfordringer. Dagens mål var ferdig kledning og vegger samt takstoler, tak og innvendig gulv. Noen startet på hems/loft og pipe. Dagens kommentar fra en elev – «Dette bør vi ha minst 1 uke til!!!» Noen rakk kranselag så da ble det kakefest.

Dag 5, fredag. Siste dag og byggeprosjektet er i mål!!! Det ble en fin og vellykket siste dag hvor flere elever opplevde hvordan det er å gjøre ting under litt tidspress, som resulterte i engasjement, gleder, kreativitet og litt irritasjon mellom gruppemedlemmene. Men det er bare sunt. Alle fullførte og 3 miniatyrhus sto klar før det ringte ut til siste time.

Konklusjon fra lærere og elever – dette var gøy!