Verdigrunnlag
Oasen-skolenes visjon
Skolenes visjon er basert på de tre K-ene:Kunnskap på høyt nivå
i samsvar med den enkeltes forutsetningerKarakter
og livsstil som beskrevet i Guds OrdKjennskap til Gud som Far,
Jesus som Frelser og Den hellige ånd som veilederFokusområder
for Oasen-skoleneVerdier
Oasen-skolene setter undervisningen i en ramme hvor verdiene og menneskesynet i den kristne troen kommer til uttrykk. Godt samarbeid med foreldre, karakterbygging, trygghet, elevmedvirkning, struktur og orden, respekt for andre og tett oppfølging av den enkelte, er også verdier som vi setter høyt. Dette bidrar til en kultur hvor elever og voksne går sammen om å skapet et godt læringsmiljø.
Tilpasset undervisning
Vi ønsker å utfordre elevene ut fra hvert barns faglige nivå og evner. Nivådelte lekseplaner og tilpassede skoleoppgaver legger vi stor vekt på. Stasjonsundervisning og varierte arbeidsoppgaver er også med på å motivere elevene.
Lesing som grunnleggende ferdighet
Å kunne lese er å skape mening fra tekst. Lesing er en forutsetning for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte. Oasen-skolene har gjennom kursing og faglig oppdatering hatt et et særlig fokus på å avdekke og følge med å elevenes leseprosess, avdekke vansker så tidlig som mulig og bidra til at alle våre elever skal bli funksjonelle lesere og dessuten erfare leseglede.
Digital kompetanse
Oasen-skolene har fokus på digital kompetanse: Ipad eller ChromeBook til alle elevene, prosjektor i hvert klasserom, Google Suite som læringsplattform og digital tavle (Smart Board) i mange klasserom. Digitale ferdigheter vil blant annet si å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å samhandle med andre i digitale omgivelser. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft ved å tilegne seg gode strategier for nettbruk og ha et bevisst forhold til egen skjermbruk.