Trivelig med Trivselsuke – OSM

Vi har hatt Trivselsuke her på Oasen skole Mandal. Dette er en populær uke både for elever og voksne.

Det første alle elever ble møtt med mandag morgen var rektor Tone Haugdal som serverte havregrøt til alle som ville ha. Hver morgen ble dette servert og mange syntes dette var helt topp. Godt å starte skoledagen på full mage. I tillegg hadde lærerne ordnet varm saft og noe ekstra godt som alle kunne varme seg på før skolestart.

Utover i uka fortsatte de ulike klassene med forskjellige koselige aktiviteter både inne i klassene og også for andre klasser. Det dårlige været denne uka satte en liten stopper for planlagte ute-aktiviteter med bålpanne, men det la ikke en demper på humøret, og både voksne og elever hev seg rundt og gjorde det beste ut av det – blant annet med bål på storskjerm og pinnebrød og pølse i ovnen på kjøkkenet.

Torsdagen fikk vi besøk fra North-South Partnership Aid, et misjonsselskap som hovedsakelig opererer i Etiopia og Kenya. Fokuset deres er at utdannelse gir håp for kommende generasjoner. NSP-Aid både bygger og støtter skoler og barnehjem som igjen gir muligheter og håp til foreldreløse barn som bor på gaten.

Grunnleggeren av NSP-Aid, Gunnar Hamnøy, kom sammen med to jenter fra Kenya som begge har vært del av misjonsprosjektet. Disse to jentene, som har vokst opp i Kiberi-slummen utenfor Nairobi, delte sin historie og sang for elevene.

Elevene fikk gjennom denne presentasjonen sett hvordan barn og ungdom faktisk har det i andre deler av verden.Vi håper og tror at dette kan gi elevene et fornyet og viktig perspektiv på deres hverdag, samt være en grobunn for takknemlighet og inspirasjon til å gjøre noe for andre.