Rytmer og glede fra Uganda

For første gang har vi på Oasen Birkelid hatt Watotos barnekor på besøk under vår årlige misjonsdag.
– Vi ble smittet av glede, forteller Maria Martinson, mor til tre elever på skolen.

Av Inger Anna Drangsholt

– Veldig gøy, for vi har fadderbarn fra Watoto, påpeker Maria Martinson, som vi treffer i kafeområdet under misjonsdagen til Oasen Birkelid i uken før påske.

Hvert år har skolen vår en dag hvor vi samler inn penger til en god sak gjennom ulike aktiviteter.  I løpet av de siste årene har vi samlet inn nærmere en million kroner til barnehjem og byggeprosjekt i Manila.

I år går overskuddet til Watoto, en organisasjon som redder tusenvis av foreldreløse og forlatte babyer og barn i Uganda. De har tre landsbyer med hjem for barn og mødre, skoler, medisinske klinikker, kirker og lekeplasser. Det startet i 1984, og ti år senere begynte de å sende barnekor rundt i verden.

Turné
I ti uker har Watotos barnekor turnert i Norge med «Better Days—There Is Hope,» før de kom til oss på Oasen Birkelid og deltok på misjonsdag 21.mars.

Litt regn la en demper på noen av uteaktivitetene, men det var likevel nok å ta seg til på skolen. Neglelakk, hårfletting, ringspill med kjærlighet, fotballtriksing, blikkbokskasting og fiskedam var noen av aktivitetene som lokket til seg små og store. Watoto-koret holdt to konserter.

Betyr mye
Maria Martinson og datteren Jenny (7) hadde akkurat vært på konsert og deretter vunnet i lynlotteriet da vi tok en prat i kafeen. Siden 2019 har de hatt et fadderbarn, som nå er syv år gammelt. – Det er veldig gøy å få bilder av ham og se han vokse og blomstre. Tenk så lite som skal til, og så kan vi som familie bety så mye. Hjelpe med mat, klær og skolegang, kommenterer hun.
Alle klassene på skolen har også fått eget fadderbarn i høst. Det synes hun er flott.

Fokus på andre
Maria Martinson har vært på en del misjonsdager i regi av skolen.
– Det er veldig bra. Vi nordmenn har så godt av å glemme oss selv litt og fokusere på andre, sier hun, og legger til at det har vært forfriskende å se koret i aksjon nettopp.
– Vi blir litt målløse fordi de er så glade og fulle av rytme. Man blir virkelig smittet av glede.

Positivt for relasjoner
Gøy, synes David Smidsrød (8) om misjonsdagen. Han har nettopp testet lykkehjulet, etter konserten.
– Kjempebra, det kjentes ekte og genuint, det de formidlet, supplerer pappa Dan. Han mener en dag som denne, hvor man treffes etter skoletid, er positivt for relasjonene mellom barn og voksne.
– Alt har vært gøy, sier også Alicia Solli (10) som er ivrig medhjelper på lykkehjul-posten.

Suksess
– En fantastisk oppslutning fra foreldre, barn, ungdom og familier. Flotte konserter. Det virker som dette har vært en suksess, kommenterer Monika Henriksen, vikarierende rektor..

Hvorfor ønsker skolen å arrangere slike dager?

– Det er viktig at vi har omsorg for andre mennesker og andres behov. Vi ønsker å trene barna til å se at noen har større behov enn dem. I tillegg er det fint å støtte prosjekt i andre land der man er trygge på at alt kommer frem til prosjektet.

Vokst opp i Watoto
Pheona Nakibuule er teamlederen for gruppen som reiser rundt i Norge. Pheona vokste selv opp i Watoto, fordi faren var alkoholiker og moren ikke klarte å ta vare på henne.

– Livet mitt var et rot. Men i Watoto fikk jeg god utdannelse og helhetlig omsorg. Det har vært en velsignelse å vokse opp i Watoto, sier hun.

For tiden bor det 3000 barn i landsbyene, og tolv av disse ble valgt ut til å turnere i Norge. Barna har hatt to samlinger i skoletiden, spilt fotball og lekt i friminuttene under besøket på skolen vår.

– Vi har fått en god mottakelse her, stråler Ssonko John, pastoren for gruppen.

Vi takker Watoto for besøket!