Elevbedrift fikk oppdrag fra Universitetet i Agder

På selveste Valentinsdagen serverte elever fra 8.trinn på Oasen Birkelid mat til 70 lærerstudenter på Universitetet i Agder.

Imponerende

– En fin og lærerik opplevelse, synes Nora O’malley, Inana Mishel, Joanka Mwizero og Nardos Diriba om det ærefulle oppdraget å lage lunsj til førsteårs lærerstudenter.
De driver elevbedriften 2tasty, som til vanlig selger salater til lærere. For en måned siden fikk de et oppdrag med instruksen å lage sjømatretter som skulle glede over 70 studentganer. Valget falt på grønn taco med hjemmelagd mangosalsa og reker samt rødbet- og gulrotwraps med røkelaks.

Onsdag 14. februar var en hektisk dag, med tilberedning, utkjøring av maten og servering. De fikk også fortalt om elevbedriften sin til studentene.
– Ikke bare smakte det veldig godt og så lekkert ut. Måten elevene presenterte måltidet på, var også imponerende, mener Vemund Ruud, rådgiver for høyere utdanning.
– Fra Ungt Entreprenørskap sitt ståsted var dette den beste måten førsteårs lærerstudenter kunne introduseres til en elevaktig og praktisk opplæring som Elevbedrift er.

Et unikt oppdrag

I flere år har tredjeårsstudentene på lærerutdanningen hatt som tradisjon å servere et sjømat-måltid til førsteårsstudentene. En halv dag med informasjon om mat og måltider står også på menyen. Dette blir sponset av Fiskesprell, som jobber for å promotere økt fiskeforbruk i skole, barnehage og SFO.
I år var imidlertid tredjeårsstudentene i praksis, og UiA fikk lyst til å gjøre en vri.
– Jeg tok kontakt med Ungt Entrepenørskap for å høre om noen elevbedrifter drev med matlaging, forteller Margrete Røed, førsteamanuensis på UiA. 2tasty var en elevbedrift som traff blink i forhold til hva de var ute etter.
Røed synes jentene i elevbedriften har opptrådt seriøst.
– Det var en reell jobb de fikk. De måtte strekke seg skikkelig. De beregna maten godt og hadde gode smaker. Det var kreativt og annerledes, roser hun.

Roser elevene

Ingrid Dypedal Isaksen, tidligere kokk og nå miljøarbeider ved Oasen Birkelid, har fulgt jentene godt opp siden oppstarten av bedriften i høst. Hun er stolt av de fire “forretningskvinnene”.
– De er kjempeflinke, engasjerte og dedikerte, sier hun blidt.
Prosjektet med matlaging til UiA har de forberedt i en måned.
– Det er veldig gøy å se hvordan de har planlagt og pratet i møte med UiA, nevner hun som eksempel på jentenes innsats.

Godt forberedt

Vi traff jentene under forberedelsene. Både tirsdag og onsdag jobbet de iherdig på kantinekjøkkenet, med vasking og kutting av grønnsaker.
– Utrolig gøy, synes Nora om å være med på dette prosjektet.
Rødløk får tårene til å trille mens hun snakker.
– Dere ofrer dere for dette?
– Ja!
Jentene ler. Alle synes det er kjempestas å få et slikt oppdrag.
De har jobbet hardt med bedriften siden oppstart i høst. Nardus forklarer konseptet til 2tasty:
– Vi jobber med å selge salater til lærerne på skolen. Vi gjør det via en plakat med en qr-kode, som går til vår nettside. Og der kan de kjøpe salatene som vi tilbyr.

Fordelte roller

Rollene de har i bedriften er godt fordelt: Nora har ansvar for økonomien, Inan for kantina, Nardus er mailansvarlig og Joanca er ordstyrer i møtene.
Akkurat nå har de 5000 kroner på konto.
– Jeg syns det er veldig fint å ha denne bedriften. Da kan vi selge ting og lære markedsføring og sånn, synes Joanca.
– Har dere noen mål for bedriften videre?
– Vi har lyst til å utvide til mer enn bare vår skole. Det er litt vanskelig, men vi jobber med. det, forteller Nora.
Hun smiler stort:
– Og så fikk vi denne muligheten!

Av: Inger Anna Drangsholt

Foto: Mikael Jortveit, Inger Anna Drangsholt, Vemund Ruud og Ingrid D. Isaksen