Et signalbygg på Birkelid

Fredag ble det nye skolebygget til Oasen skole Birkelid endelig åpnet formelt. Dette ble feiret med sang, viktig besøk, taler, gaver, snorklipping og kake. – Jeg tror vi kan kalle dette for et signalbygg her på Birkelid, sa Ole Jan Heddeland fra Konsmo Fabrikker som har levert det nye skolebygget.

I alt 58 moduler med en samlet grunnflate på 675 kvadratmeter og en total bruksflate på 1.300 kvadratmeter, er med dette offisielt tatt i bruk som nye arealer for Oasen skole på Birkelid. Bygget inneholder nye lokaler for administrasjonen, klasserom for ungdomsskolen, spesialrom og en vrimlehall hvor ungdomsskoleelevene kan være sammen i friminuttene og hvor det også vil finne sted større samlinger. Dette er koblet sammen med tidligere bygg som ble reist i 2010, og til sammen har skolen 2 050 kvm i eget bygg. I tillegg leier skolen tre bygg av Songdalen kommune.

– Dette er stor stas, og selv om vi har brukt skolen noen uker nå, har vi gledet oss til fest og skikkelig åpning, sa rektor Mari Degnepoll Kolltveit som ønsket velkommen og ledet festen.

Etter hilsningstaler både fra Songdalens ordfører Johnny Greibesland (Sp) og Søgnes ordfører Astrid Hilde (Ap) og i tillegg både hilsen og gave fra Kristiansands ordfører Harald Furre (H), ble den høytidelige snorklippingen til slutt foretatt av tidligere styreleder ved skolen, Jan Inge Jenssen.

– Fra administrasjonen i kommunen får jeg bare høre positive ting om et meget godt samarbeid med Oasen, og jeg vil bare gratulere og ønske dere lykke til med et flott skolebygg, sa ordfører Greibesland før han overrakte kommunens gave med et bilde fra elva påført tekster av Paal Helge Haugen.

Ordfører Hilde gratulerte også med nybygget, takket for samarbeid og takket for at skolen tar så vel imot de mange elevene fra Søgne. Oasen skole har hele 99 elever fra Søgne kommune. Hun understreket at hennes oppgave som politiker er å legge til rette for at de kommunale skolene skal bli så gode som mulig, samtidig er det positivt at det finnes et alternativ som Oasen skole for foreldre og elever som ønsker det.

Representanter fra eiermenighetene Oasen Bibelsenter, Filadelfia Kristiansand og Hånes frikirke deltok på festen. Flere sentrale personer i skolens historie var invitert, bl.a. tidligere rektorer Oddvin Larsen, Monika Henriksen og Hilde Grimm.

4. trinn deltok med vakker sang. Sjarmerende og nydelig som alltid! Tre elever fra 8., 9. og 10. trinn sang utrolig vakkert «Lean on me». Flere fuktige øyne var å se under fremførelsen!

Og så var det kakefest! Elever, lærere og andre som hadde møtt opp fikk kose seg med gedigen bløtkake og sjokoladekaker.