Fjernundervisning på Oasen skole Mandal

Sola skinner i en tom skolegård. Vi hører fuglekvitter, men ikke barnelatter, ballsprett og roping fra barn som har friminutt. Det er stille i gangene her på skolen for oss få som fortsatt er på kontoret og ikke sitter med hjemmekontor. Livet er uforutsigbart og det er noe vi alle opplever og ser disse ukene. Mange har fått hverdagen snudd fullstendig på hodet med karantene, isolasjon, hjemmekontor, permitteringsvarsler osv. Også her på Oasen skole Mandal har vi blitt tvunget til å være litt ekstra kreative disse dagene. Skolebygningen er stengt – men ikke skolen. Her er en liten rapport på hvordan vi jobber for å få dette til å fungere.

Digital skolehverdag
I Oasenskolene har vi hele tiden jobbet for å være en digital skole og vi er derfor i den heldige situasjon at alle elever fra 1. til 4. klasse har tilgang til hver sin iPad og alle elever fra 5. til 10. klasse har tilgang til hver sin Chromebook (PC) fra skolen. Vi hadde allerede en digital plattform hvor vi kan dele dokumenter til elever og få tilbake dokumenter fra elever.

Allerede torsdag morgen, 12. mars, ante vi hva som var på gang. Alle elever fra 1. til 10. fikk derfor beskjed om å ta med se iPad og Chromebook hjem sammen med alle skolebøker. Det var noen tunge sekker som ble båret ut av skolen denne dagen. Da statsministeren beordret alle skoler stengt fra og med fredag 13. var vi allerede i gang og innstilt på å tenke annerledes. 

Våre kreative og dyktige lærere og miljøarbeidere fikk raskt på plass et opplegg for hjemmeskole og allerede fredag var lærere i kontakt med sine elever. Hver morgen samles klassene på videokonferanse. 15 minutter tidligere har elevene fått sine skoleoppgaver for dagen, og på videomøtet får en mulighet til å stille spørsmål og gjennomgå dagen. 

I første omgang var det elever fra 6. til 10. klasse som benyttet seg av dette men utover neste uke regner vi med at vi også får kommunisert på samme måte med 1. til 5. trinn. 

Resten av dagen følger de ulike lærere opp sine elever enten på telefon eller på videochat. Her bistås det med skolearbeid og relasjoner mellom elev og voksen bygges og styrkes. Allerede første uken har det vært fullført muntlige prøver og skriftlige innleveringer og mange gode samtaler har gått over nettet. For noen elever er det ekstra stas å kunne få læreren sin “på tomannshånd” via videolink.

Samarbeid og sosialisering
Ansatte og ledelsen ved skolen har til daglig et godt og nært samarbeid. Vi er en mellomstor skole og det gjør at vi kan ha mange treffpunkt. Takket være en god digital plattform har vi muligheten til å fortsette med dette. Hver morgen møtes ledelsen og ansatte til en 30 min. morgensamling på videomøte. Ellers møter de ansatte til teammøter, fagmøter og klassemøter på samme måte, noe som gjør at man fortsatt kan ha en nær dialog. 

Den samme digitale plattformen gir også elevene mulighet til å sitte sammen for å gjøre skolearbeid i hvert sitt hjem. Vi hører om elever hos oss som kobler seg på videochat, de kan dele dokumenter med hverandre og de får være sosiale sammen i en tid hvor det sosiale er begrenset. 

Kommentar fra noen elever er at de plutselig har funnet ut at det faktisk er gøyere å være på skolen. Vi er stolte over våre elever som både leverer og presterer som aldri før i disse krevende ukene.

Variert skoledag
Hos oss vil det, som på alle andre skoler, være fokus på det faglige, men i flere klasser legges det også opp til kreative prosjekter som i kunst og håndverk, mat og helse og kroppsøving. I mat og helse oppfordres elevene til å lage middag, rydde oppvaskmaskinen og hjelpe til hjemme. I noen klasser har lærer bedt alle elever laste ned en treningsapp som logger daglig trening. Alt fra gåtur, sykkeltur, ballspill ute osv. Her kan da elevene dele sine “resultater” med læreren og de oppfordres til å sende bilder av sine aktiviteter. 

Rockesokk og annet fokus
Midt i alt det faglige ønsker skolen også å ha fokus på noe annet. I utgangspunktet var planen å markere rockesokkdagen fredag 20. mars. Selve dagen er lørdag 21. Hjemmeskole stopper ikke dette. Fredag stilte elever med rockesokk hjemme som de ville gjort hvis de var sammen på skolen. 

I en ellers krevende hverdag ser vi også gode ting som skjer. Vi ser at relasjoner styrkes mellom elever og voksne på skolen på tross av at vi ikke i disse dager kan være nær. Vi ser lærere og elever som strekker seg langt for å gjøre hverandre gode. Vi er takknemlige for foresatte som heier både på sine barn og på lærere som legger opp et godt opplegg.